Kvalitetsmeldingen for Bergensskolen
RV foreslo sammen med SV og AP et omfattende alternativt forslag til behandlingen av Kvalitetsmeldingen for grunnskolen i Bergen.
03.10.2005
1. Bystyret tar kvalitetsmeldingen om grunnskolen i Bergen til orientering.

2. Bystyret mener at økt timerressurs til undervisning er den faktoren som har størst betydning for kvaliteten i Bergensskolen.

3. Bystyret fastslår at de lokale skolebaserte vurderingene er det viktigste redskap for den enkelte skolers arbeid. Et system for kvalitetsutvikling og kvalitetsvurdering av grunnskolen som tar utgangspunkt i en evaluering av undervisningsformene og det kartleggingsmateriellet som skolene benytter for å vurdere elevenes utvikling, samt la elevene uttale seg. Systemet skal ikke omhandle nasjonale prøver.

4. Byrådet bes legge fram skal til bystyret slik at en i bystyret kan foreta en vurdering med henblikk til hva som er ?pedagogiske forsvarlige? gruppestørrelser, der maksimumstallet for gruppestørrelsene i alle fall må ligge under det tidligere eksisterende elevtall pr. klasse.

5. Bystyret tar til orientering at byrådet vil søke om å få starte opp forsøk med ekstern mappevurdering som alternativ til avgangseksamen i 10. klasse.

6. Bystyret ser det sin et viktig mål at skolenes modeller er blitt ?resultatsenhetsledere?, må få tilført tilstrekkelige ressurser for å ivareta funksjonene som skolens øverste faglige og pedagogiske leder.

7. Bystyret ber byrådet legge fram egen sak om kosthold og skolemåltid i Bergenskolen. Saken må bli en del av samlet plan for kvalitetsutvikling i Bergensskolen.

8. Bergen Bystyre ber byrådet utarbeide tiltak som hindrer at nettsiden skoleporten.no blir brukt av media til offentlig rangering mellom skoler.

9. Bergen Bystyre viser til at 3 av 4 elever svarer i undersøkelsen at de ikke er fornøyd eller bare litt fornøyd med toalett/dusj på skolen. Bystyret ber derfor om at byrådet fremlegger egen oversikt og fremdriftsplan for oppgradering av disse bygningsmessige forholdene ved skolene.

10. Lærerressursen er svært viktig for kvalitetsutvikling i skolen, og lærertettheten har stor betydning for å kunne gi god og tilpasset undervisning. Bystyret ber om at fremtidige årlige kvalitetsmeldinger spesielt følger opp de områder som Bergen( Jfr Kostraanalysen) skiller seg ut på . Det nevnes spesielt:
- Gjennomsnittlig gruppestørrelse
- Elever per årsverk / Elever per undervisningsrelatert årsverk

11. Ressurser som er avsatt til nasjonale kartleggingsprøve for leseferdigheter skal brukes til tilleggstimer.

Debatten i bystyret ble dekket av lokal media. Les mer om det her: